logo
Gambar-gambar kemeriahan XPDC Trans Titi Selatan

Logo OGKL

Logo OGKL

Thursday, 14 March 2013

L03: Konvoi Hari Raya Aidil Fitri OGKL 2003



Konvoi Hari Raya Aidil Fitri OGKL 2003

Tarikh: 7 Disember 2003


Acara tradisi " Konvoi Raya OGKL" yg mengumpulkan ahli-ahli OGKL untuk saling kunjung-mengunjung ke rumah ahli-ahlinya pada hari yang dipilih didalam bulan Syawal telah dijayakan sekali lagi pada 7hb Disember 2003.

Seramai 41 orang mengambil bahagian dari awal paginya yang dimulakan dari rumah Kak Aishah di Taman Saga Ampang. Pakaian tema kali ini adalah pakaian baju melayu bersongkok bagi lelaki manakala baju kurung atau kebaya bagi wanita. Tak dapat dinafikan bahawa pakaian yang dipakai pada hari itu menambah serikan suasana acara konvoi raya kami pada kali ini. Hampir kesemuanya berpakaian tradisional. Terasa bagaikan 13 Syawal itu seperti di pagi 1 Syawal. Susah nak tengok rakan-rakan rekreasi kita ni berpakain kemas ala-ala pengantin.

Seawal jam 8.15 am Cikgu Shahar dan pasangannya Azhar Razali sudahpun tiba, sedikit pucat kerana menyangkakan mereka sudah terlewat sampai. Bagaikan sepasang pengantin baru gomannya pasangan ini. 15min kemudian Adlan, Yassir, Bullet & Lin Ton, Chedin dan yg lainnya meyusul memenuhi ruangan tetamu, bilik dan dapur rumah Kak Aishah. Janji bersarapan pagi kat situ. Kak Aishah goreng cucur-kodok panas-panas & beehoon soto. Web Master kita je yang tak berpakaian baju melayu kerana dia akan ke KLIA menjemput anak
saudaranya yang baru datang dari Sabah. Kang terkejut pulak anak saudaranya itu bila disambut oleh bapak saudaranya yang berpakaian begitu " Lain macam je pakcik aku ni ? " " Dah buang tebiat ke ?" Terima sms dari Izam - masih on the way, dari Azlan -tanya lagi open house dari kul berapa ? masih di Banggi. Mas & Rosma masih belum sampai...terlewat bangun agaknya. Roland , Ida tiga beranak, Zul Zener, Tini, Wahidah & Izam, Sham & Hanum, Moin & Ila, Sulaiman, Shuq, Fiza & Fazli 4 beranak.....siap lagi hah ? lupa dah yang lain. 

Kami memulakan gerakan konvoi kami ke rumah Zeq di Cheras baru lebih kurang jam 10.20am. Sebelum bergerak bergambar beramai-ramai.Susah nak dapat gambar disuasana berhari raya dgn serba lengkap berpakaian tradisional begitu. Kak Aishah terpaksa tangguhkan ke rumah Zeq kerana Dak Azlan tetiba muncul menaiki motor dari Bangi katanya. Terpaksalah dia beraya kat rumah kak Aishah dulu. Yang laintu bergerak dulu ke rumah Zeq. Fazidah dan Nita mengatakan mereka akan terus ke rumah Zeq sahaja begitu juga Deeno & Saf yang agak terlewat datang.

Sesampai ke rumah Zeq, Saf & Deeno dah sampai dengan konvoi yang lain. Selain kuih-muih, hidangan buah durian di sajikan pagi tu. Sendawa durianlah kami semua. Selepas bergambar grup photo, konvoi bergerak ke rumah Moin di Cheras baru. Hidangan istimewa selain hidangan hari raya adalah buah kuinin,pokok sendiri. Apa lagi penulis asyik mengupas jelah. Fiza tolong potongkan. Aduh ! maniiiishh sungguh buahnya walaupun pecah-pecah dek kerena jatuh diatas simen ketika luruhnya.

Konvoi bergerak pula ke rumah saudara Sulaiman di Bukit A Cheras baru ( Tol Cheras ). Tuan rumah ( Leman ) memakai baju melayu warna kuning. Ala-ala artis gitu ! handsome you !. Ibu Leman yang sekian lama mengunakan kerusi roda menyambut kami dengan mesra sekali. Begitu juga ayahnya yang baru saja pulang. 
Syful " Apanama" terlewat mengikuti konvoi kami di pandu-arahkan menerusi talipon saja untuk kerumah Leman. Melilau-lilau jugaklah dia mencari kami.Izza, Kamil & Hakim menyusul kemudian.

Konvoi kami selepas ini akan terus saja kerumah pasangan pengantin "Apip_Eryn ". Semua kereta diarah re-group balik di tol balakong. Brother Ayub juga join jugak konvoi kami menjadikan lebihkurang 13 buah kereta kesemuanya. 2 buah kereta & dua buah motosikal ditinggalkan dirumah Kak
Aishah.

Konvoi kami bagaikan rombongan pengantin lelaki pulak gomannya. Hampir sahaja kumpulan kompang terkeliru. Ketika kami sampai, pasangan pengantin yang dijadualkan akan sampai jam1.30 tengahari masih belum kelihatan. Jumpa Jojet yang udah hendak balik kerana ada hal lain katanya. Jumpa juga kat situ Syahrul KHG dan Zairol ( Jackel) dari Pro Sondol. Tok Gajah nampaknya tak lama lagi akan menjadi ayahlah kalau menengokkan potongan perut isterinya. Ramai kengkawan kita akan mengurangkan aktiviti rekreasi mereka setelah bertunang, berkawin atau mendapat anak. Hanya segelintir yang ber"Azam" saja dapat meneruskan aktiviti ini. Al-Condor dan Rixal yang rumah mereka tidak jauh dari sini sempat bergabung dengan kami jugak. Makanan secara buffet sudah menjadi lazim sekarang ini. Kami yang masih kekeyangan beraya tadi menambahkan isi perut kami kerana menengokan lauk-lauk yang menyelerakan.Lebih-lebih lain yang hantu acar dan sambal sotong. Goooooramm den nengokkan ! Sebulan puasa kalah juga untuk menahan diri dari makan berlebih-lebihan..he..he...

Kami beralih ke rumah Fazdli dan Fiza di Cheras Perdana dimana Fiza dah berjanji nak sediakan Lakse. Sampai kat sini semua dah " Ter-Onggeh" kata orang. Yang cari bantal pun ada. Namun keenakan bantal tidak dapat mengalahkan keenakan ice-cream yang di sajikan....siap dgn cone nya sekali. Yang tidur pun gegas bangun ! Fadzli siap beli lagi tambahan ice -cream. Rumah Fiza tahun ini beraya sakan kerana dindingnya bercat baru. Izam siap mandi apa suma. " Legaaaa..." katanya.

Di rumah Izza & Kamil yang terletak di Apartment D'Tinggian Suasana, Jalan 3/4, Bandar Tun Hussein Onn 3 orang dah lentuk, kekenyangan dan ke-ngantukkan. Mee kuah Izza tak da sapa nak usik mula, langsung saya yang mulakan dulu. Kemudiannya baru Rosma dan AL sambungkan. Hujan dah turun dah masa ini...camne nak teruskan konvoi ? Hujan tak lama lepas tu dah benti. Memula nak ke Keramat dulu tetapi atas permintaan Mas, kami ke Pulapol jalan semaraklah. Kami konvoi mengikuti jalan Loke Yew-Jalan Tun Razak. Pada
kereta yang masuk ke jalan Middle Ring-Road II siap dengan jam yang panjang lagi. Semua kenderaan yg menghala ke Utara -Selatan memenuhi jalan ini kerana penutupan Highway di Bukit Lanjan masih belum dibuka lagi.

Di depan pintu masuk Pulapol kami terpaksa menunggu hampir setengah jam kerana tuan rumah Mas & Ros masih belum sampai tersekat di MRII. Nak masuk dulu Stanby guard kata tunggu dulu sebab ada sekumpulan recruit tengah didenda ( ragging) kerana terdapat kesalahan dikalangan grup mereka. Sorang buat salah, satu grup kena denda. Sebaik Mas & Rosma, Azhar & Cikgu Shaha sampai kami terus masuk ke jalan Kedah, rumah ASP Fauzi.

Teringat ketika saya mencari spider kat sini zaman budak-budak dulu. Spider " King " akan dijadikan "Gundu" manakala spider " Mak Bond " dinyahkan. Ditengah-tengah Pulapol ini di belah oleh sebatang sungai bernama Sungai Bonos. Sg ini tempat saya menangkap ikan peacock kata orang. Dah beberapa kali saya terjatuh kat dalam sungai ini namum umur ku masih dipanjangkan. Sekarang dah bertembok sungainya. Padang kawad kelihatan disebelah kiri ketika membelokkan kereta. Tergambar di memori 128mb ku pada tahun-tahun
60'an. Inilah tempat arwah ayah sedang dijemori panasnya sang matahari /berpanasan memberikan arahan-arahan kawadnya pada sekumpulan recruit sedang aku dan sekumpulan peniaga celik waktu itu sedang menunggukan waktu rehat bagi mereka untuk menjual air dan buah. Kalau diberitahu air & buah itu semuanya kakak saya yang buat & potongkan....gerenti laris ! Ada yg kirim salam kat kakak padahal masa tu kakak saya baru darjah 5 ke 6. Kakak Celik !. Baliknya kita sampaikan salam dorang kat kakak kita tapi di
marahi pulak !

Kami solat asar di rumah Eliza yang reka bentuknya ala-ala Colonial. Disisi rumah ada landscaping yang dapat menarik beberapa peminat bunga dikalangan kami. Yang lain asyik mengadap filem hindustan di projection tv 34" ke 64" ? lupa nak ukur lak ! puaslah nengok. Yang rabun pun tunjukkan "thumb up" tanda puas. Sampai ke lubang hidung heroinnya boleh kita belek! he..he.. Sampai dua kali saya menambah mee kuah kat rumah Mas. Bukannya lapar sangat tapi biasanya walau bagaimana kenyang pun kalau bertandang kat umah orang, saya mesti usik gak. Tak banyak...sikit pun jadi. Meenya cantik je ...disimpul-simpul...seciput-ciput, memudahkan tetamu untuk mengambilnya tanpa menganggkat setinggi mungkin untuk memutuskannya. " Abg salah ambik tu !" ujar Mas yg terlihat dipinggan mee kuah saya ada telur asin. " Telur asin tu makan dengan nasi tomato". Ahhh! belasah je lah !. Izza pun ambik gak telur asin tapi yang kuning yg putihnya dak Fadzli pulak habiskan. Eloklah tu ! tak yah membazir.

Menjelang magrib kami minta bergansur dulu untuk ke rumah Azhar & Cikgu Shahar di Setiawangsa. Kereta Shuq pulak tak leh goes stand ( Reverse). Mendak dalam selut masa parking. Dek kerana ramai orang yg menganggkatnya dengan senang terlepas. Sib baik baju melayu Dak Zul tak terpercik lumut. Kalau tidak habis lah !.

Hidangan mee kuah & mee rebus disediakan oleh keluarga Azhar & Cikgu. Memang sodap ! namum perut yang kekenyangan ini hanya dapat menjamah je. Dak AL & che din dikenakan supaya memakan makanan disitu. AL minta tambah sikit.....dimasukkan NAH ! KAU ! tersipu-sipu Al nak menghabiskan.

Bergegas kami ke rumah Azhari ( Bullet) di Keramat AU5 selepas rumah cikgu. Tapai pulut hitam menjadi santapan.Yang lain sibuk membelek mountain & racing bike dak Bull. Lin asyik diusik -usik didepan ayah & ibu Bull. Majalah bukan main banyak lagi. Acara membaca la pulak gamaknya !

Puchong pulak lepas ni ! aduh dari keramat nak ke Puchong !! Konvoi mula berkurangan kerana ada yg akan balik jauh sehingga bukit sentosa & lain-lain maka Konvoi yang ada meneruskan "Azam" mereka untuk
menghabiskan rumah ahli-ahli konvoi kami. Jalan MRII sesak sehingga ke Pandan Indah. Terima sms.....ada yang tak jadi ikut !.

Tiba di Tol Awan Besar re-grup balik. Tunggu dak Bull & Lin yang masih terlekat kat jem. Sesampai je kat kami, memberikan hon langsung pecut je. Kami terkial-kial masuk gear......dia dah hilang dah. Benti kat tepi jalan. Tanya Chedin & Sham " Tau tak nak ke rumah Lin?" " Bullat dah tinggalkan kita ni ! camne ". Ikut chedin sampai ke tol Puchong. Silap simpang pulak! Saya terus je kesimpang kedua, Chedin masuk disimpang pertama...entah kemana ? Cari-cari...sampai gak kat rumah Lin Ton yang sudah bertukar menjadi rumah baru. Rumah yang lama sudah bertukar wajah sekembalinya kami dari ekspedisi Tahan pada bulan Sept lalu. Kami di hidangkan dengan ayam gorang panas-panas oleh Hanum & nenek Lin. Sekali dengan teh kaw-kaw !Kereta Chedin timbul kemudiannya dengan kereta Shuq yang mengikuti Bullet dari belakang. Bergegarlah rumah Lin dimalam-malam tu dengan hiruk-pikuk sembangan kengkawan.

Ingatkan dah tengah malam, dah tamatlah konvoi kami disitu tetapi satu lagi ajakkan Hanum untuk beraya dirumahnya tidak dapat kami hampakan. " Tak pe ke Hanum?" tanya kami. " Jomlah !"kata Hanum sungguh-sungguh. Berayalah kami lagi pd pagi 8hb Disember 2004 kat rumah Hanum. Sempat wished Izza " happy Bezday " melalui sms je.Di rumah Hanum ni yang specialnya..." tempe berlada". Mereka sekeluarga memangnya dari ushawan dan peniagaan. Dari mengushakan pembekalan ais batu ke pembekalan santan kelapa dan juga tempe. Kami berpisah disini saja setelah bersalam-salaman dengan semua anggota konvoi yang tinggal.Yassir, Azlan & Zul mengikuti saya balik ke Ampang kerana mereka park kereta & motor dirumah saya. Balik ke rumah, mereka makan soto lagi ! 2.30am baru bersurai kesemuanya. Inilah yang dikatakan " Beraya Sakan !.

" Konvoi Raya OGKL " adalah salah satu acara tahuanan rekreasi kekeluargaan yang dianjurkan selain Hari Keluarga. Dengan acara ini kami dapat mengeratkan sillatur-rahim kami, mengenal akan anggota keluarga mereka seperti ibu-bapa & adik-beradik merela. Anggota keluarga mereka akan tahu dengan siapakah anak, suami atau isteri mereka bergaul selama ini. Dengan pergi ke rumah mereka ini kita dapat gambaran yang sebenar peribadi dan cara hidup mereka. Dengan informasi tersebut kita akan cuba untuk nak adjust
mana-mana yang patut diadjustkan & akan cuba sedaya upaya agar lebih memahami / mengenali kawan @ sahabat kita itu.

Maaf dipinta kepada semua kengkawan sekira terdapat kekeliruan, mis-komunikasi, kecacatan, perbualan, perbuatan dan tingkah-laku yang tidak disenangi selama ini.Di harapkan juga acara ini dapat dikekalkan
sebagai acara tradisi OGKL oleh ahli-ahli Ogkl walaupun saya tidak lagi menerajui Kelab bagi tahun-tahun yang akan mendatang ini. Semuga kesemua ahli2 OGKL terus mengekalkan semangat kekeluarga diantara mereka.
Semuga berjaya!

Rashid

0 comments:

Post a Comment