logo

Logo OGKL

Logo OGKL

Monday, 1 July 2013

L07: Ekspedisi G. GAP - Ulu Semangkuk + Sg. Chiling



Ekspedisi G. GAP - Ulu Semangkuk + Sg. Chiling

7hb april 2007
gap ulu semangkok pun beshh
seronok tgk peserta eco extream yg laju2 belaka. seronok dpt borak ngan abg + amoi ajk nomad yg ada. trek gap tu mencanak tahap boleh tahan lagi ahh sampai puncak gap lebih kurang sejam dari bawah lunch nasik ayam (jgn marah aa.. mkn nasi ayam lg kelas gituk!! ehehee) yg ditapau dr pekan kuala kubu selesai mkn, borak2 kejap dan terus bertolak ke ulu semangkok pulak trek ke ulu semangkok lebih santai sket cuma amik masa lama lebih kurang sejam setengah-2jam la.. sepanjang perjalanan semua peserta ogkl memberikan kerjasama yg baik dlm memberi laluan kepada peserta2 eco xtream tu..

puncak ulu semangkok adalah check point ke 11 bagi peserta eco xtream. lepak2 tunggu peserta lain sampai.. carik spek mata abg aizad (btui ke ejaan ni ekk?? klau salah soweyy..) puas carik tp tak jumpa.. tp bila nk gerak turun tu baru la jumpa sik baik cik yam tak terpijak.. klau idak sory naik lori la bang eheheeee..

sampai gap lepak2 kejap sambil tunggu geng2 yg kt belakang borak2 pasal bukit kutu ngan abg ajk nomad tu pastu turun dan sampai di bawah dlm pkol 7pm. lepak2 borak2 jumpa geng lama yg masok eco xtream ni then dpt berita drpd abg apip suh kami masak kt situ je aku menjerit ala2 ajk je yg dengar pasal gas tadak carik punya carik ada la stok sket pastu roger2 abg apip sbb dia yg pegang dan tahniah pd abg apip yg turun dgn lajunyer utk menyerahkan gas yg dia pegang.. dan bermulalah kelentang kelentung (bunyik periuk belanga ahh ehehe..) dinner dlm pkol 9pm.. alhamdulillah semua kenyang

kebetulan kt rest house tu ada makanan yg disediakan utk peserta eco xtream dan ada yg telah dipelawa menapau mkanan di situ.. sempat la jugak pegi menapau air sirap setelah dipinta oleh rakan2 yg begitu teruja nak merasa air sirap ais tu eheheeee.. dlm masa menapau air sirap yg dh tinggal ala2 nak tak nak keluar ja tiba2 kak seri & kwn nyer (lupa sory..) dan ju dtg melawat kawasan sambil menapau sandwitch.. ehehe terima kasih pd adik & abg kt situ yg memberikan kepada kami makanan yg ada..

gerak ke sg chiling dlm pkol 10.30pm sampai situ tgk kereta banyak sangat. ada sorang hantar report bgtau kemsait semua penuh pak syeikh, jus & muzammil pegi riki kemsait dan alhamdulillah ada cuma kena tebas2 sket la. pasang khemah & fly pastu pegi mandi.. disebabkan kemsait tak berapa besar maka ada setengah drpdnyer mengambil keputusan tidur di atas (dekat dgn kereta) pastu lepak2 minum nescafe + kopi sambil dengar cerita dr otai lama uncle ucop yg sempoi berkenaan dgn sejarah kuala kubu & mcm2 lagilah sampai membuatkan aku serander (baca:surender) mata dh ngantok tahap garfield mata stim eheheheeeeee..

8hb april 2007
zzzzzzzzz.. dan esoknyer seawal pkol 6.45am udah bangun pagi, solat subuh dan kelentang kelentung utk brekpes (baca:breakfast) utk kwn2 semua. mkn2 borak2 gosip2 gelak2 sampai nak pecah perot baru kami bergerak secara berjemaah pegi ke sg chiling..

teruja tgk jambatan gantung (awas... jgn gantung baju ekkk) & rumah rehat yg ada di situ.. udah maju ekk.. hmm bagus.. len kali leh datang dan lepak sini je siap ada pangkin besar utk merehatkan diri setelah penat berjalan

setelah meredah utan dan melintas air sebanyak 4/5 kali. kami pun tiba di destinasi yg ditujui.. batu bentuk kepala monyet masing2 seronok dan bertambah seronok bila dpt pelampong yg dibawa oleh abg apip.. siap ada pam sumbangan ikhlas incik (baca:encik) bulat lagi eheheheeeeeeee.. teruja sungguh mereka ni.. seronok melihatnyer

kelepak kelepuk (mkn, mandi, tiruk...) kami turun lebih kurang dlm pkol 2.30/3pm dan singgah sekejap kt pangkin utk solat zuhur dan mandi manda.. di sini aku rasa seronok melihat semua kwn2 gumbira. semua berjiwa "sengih". ada yg berendam mcm dugong, ada yg memerhati dan kemudian disimbah air, ada yg gelakkan org, ada yg main lawan hanyut kasut sape paling laju, ada yg takmo naik2 duduk dlm air & mcm2 lagilah yg membuatkan aku tersenyum keseronokkan..

disebabkan sesi suai kenal tidak dpt dilaksanakan mlm semalam maka kami lakukan pada waktu petang setelah semua selesai menukar pakaian utk balik ke KL. selesai je, dlm pkol 4.30pm masing2 bergerak secara berjemaah dan ada jugak yg bergerak solo kerana nak cepat sampai rumah..  alhamdulillah semuanyer berjalan lancar.. cuaca pun elok dan yg paling penting semuanyer selamat pergi dan balik..

sekian.. wassalam..

p/s: terima kasih kepada kwn2 yg memberikan kerjasama yg cukup mantap terutama kepada geng2 lelaki yg bertungkus lumus menebas lalang serta mendirikan khemah. yg perempuan pun thums up to u olz la geng!! mengerah tenaga memasang khemah dan membantu makcik kantin dlm bab potong memotong.. tq semua..

Oleh Nina Spycute

Minggu lepas punye aktiviti memang sonok (sebab sumer dah jadik mcm budak2)...... dari gunung ke sungai..... thumbs up ler utk sumer....Thanks to all AJK & AJK sokongan serta para peserta..... korang memang kelakar... Kali ni Gred yg dicanangkan sebagai santai tu bole diterima pakai.....Ok... looking forward to OGKL's next outdoor activity..... kalau santai confirm join..... hehehe [Cuna]

Ke Gunung GAP-Gunung Semangkok & Sg Chiling, memang best.. Nak nak
lagi under OGKL.. Memang seronok & enjoy walau terpotong jari, x kisah
la.. Bak kate Muzamil, lg tambah sodap, jadi perisa.. Hahahahaha.. [TunTeja]

 
Foto Hiasan

0 comments:

Post a Comment